בשיתוף אתר "המקצוענים"
עונת הגשמים המבורכת מביאה עמה גם את קללת בעיות הרטיבות. בימים אלו, מתגלים כל כשלי האיטום שנובעים מהתקנה רשלנית, מבלאי טבעי או מחוסר הקפדה על תחזוקה בסיסית של הבית. לפני שאתם מגדילים את הנזק, הנה כמה דברים שכדאי לדעת.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך יודעים אם להזמין קבלן איטום, אינסטלטור או מתקין חלונות?

רטיבות מתוך החלון: אם הקיר שסביב החלון יבש, ומקור הרטיבות הוא במסילות של החלון, ייתכן שגומיות האטם לא מונחות היטב בשל התקנה לקויה או בשל בלאי.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במצב כזה, יש להזמין בעל מקצוע מתחום החלונות, בהתאם לסוג החלון שברשותכם. כך גם אם מים נקווים בתוך המסילה של החלונות, מה שיכול להעיד על סתימה של פתחי הניקוז, שמונעים ממי הגשם להתנקז החוצה, אל כיוון הקירות החיצוניים של הבית.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רטיבות סביב החלון: אם אתם מזהים כתמי רטיבות מתחת לחלון או סביבו, הרי שבעל המקצוע המתאים הוא קבלן איטום, שכן יש ככל הנראה כשל באיטום שבין מסגרת החלון לקירות.
אם אינכם בטוחים, תארו את הסימנים לבעל המקצוע בטלפון ואף שלחו לו תמונה, לפני שאתם מזמינים אותו. בדקו האם הוא גובה דמי ביקור על הגעה שלא מסתיימת בתיקון, והאם המחיר כולל מע"מ או לא. בכך, תקטינו את הסיכוי להגעה מיותרת ולגרירת תשלום שלכם על דמי ביקור מיותרים.
רטיבות בשל עבודה רשלנית של טכנאי מזגנים: לעתים, במהלך התקנה או תיקון של מזגן, טכנאי המיזוג יכול להתרשל ולהשאיר סביב החלון חור שלא נאטם בצורה מקצועית או סדק שנגרם תוך כדי קידוח ולא נאטם. במקרה זה, בעל המקצוע המתאים הוא קבלן איטום (אלא אם אתם יכולים לגרום לטכנאי המיזוג להגיע ולתקן את הנזק שעשה).
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רטיבות שנגרמת בשל עיבוי: במצב זה, למעשה לא מדובר בתקלה ואין מה להזמין בעל מקצוע. הפתרון הוא השארת פתח אוורור קטן בחלון, למניעת הפרשי טמפרטורה גבוהים מדי, שגורמים להצטברות אדים על הזכוכית הפנימית של החלון, שהופכים לנוזלים וזורמים לכיוון הקירות הפנימיים של הבית, וגורמים לרטיבות, על כל נזקיה (קילוף צבע, התפתחות טחב ועובש).
רטיבות בשל היווצרות סדקים בשל תזוזות במבנה: לעתים, בשל בנייה רשלנית או במצב של בניין ישן במיוחד או כזה הנמצא על קרקע שגורמת לתזוזות, ייתכנו סדקים בקירות המעטפת של הבניין. במצב זה, אמנם בעל המקצוע הנדרש הוא קבלן איטום, אך מדובר ברכוש משותף ולכן הוצאות התיקון אמורות להיות במימון כלל הדיירים.
עליכם לפנות במצב זה אל נציגות הבית המשותף ('ועד-הבית'), לתעד את הנזק שנגרם ולדרוש תיקון מיידי. שימו לב, שבהיעדר טיפול תוך זמן סביר, תוכלו לממן את התיקון בעצמכם ולדרוש את הסכום מנציגות הבית המשותף. החוק לצידכם, בעניין זה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רטיבות בקירות פנימיים: לרוב, לא מדובר בכשל איטום, אלא בנזילה סמויה או בפיצוץ צנרת המוטמנת מתחת לריצוף או בתוך קירות הבית. אין טעם למהר ולהזמין קבלן איטום, שכן תחילה יש לפנות לאיתור מקור הנזילה.
בעל המקצוע המתאים הוא אינסטלטור (חלקם מספיק מיומנים ויכולים לאתר גם ללא מכשור את מיקום הנזילה) או מאתר נזילות מקצועי שמבצע בדיקה באמצעות מצלמה תרמית ומפיק לכם דו"ח עם תמונות ומציע דרכי טיפול ברטיבות.
שימו לב, שישנם מאתרי נזילות שהם גם אינסטלטורים, ושייתכן שהמחיר הגלובלי עבור איתור ותיקון שתקבלו מהם יהיה אטרקטיבי יותר. לכן, שווה לבדוק ולהשוות מחירים עם שניים-שלושה בעלי מקצוע שונים.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
רטיבות בקירות חיצוניים: אם גיליתם את הרטיבות במהלך החורף, סביר להניח שמדובר בבעיית איטום ולא בפיצוץ צנרת, ולכן בעל המקצוע המתאים הוא קבלן איטום. ואולם, שימו לב שגילוי סימני רטיבות בקיץ, אינו מחייב שמדובר בפיצוץ צנרת.
ייתכן שהרטיבות החלה בחורף הקודם, אך רק לקראת האביב והסתיו, סימני הרטיבות מתגלים, משום שלוקח למים שנספגו בקירות חיצוניים זמן רב להתאדות לכיוון קירות הפנים או התקרה של הבית.
כאן, שווה לשלוח תמונות לבעלי מקצוע משני התחומים (איטום או איתור נזילות) ולהתייעץ איתם טלפונית, שכן מיקום הרטיבות, סימנים נוספים (רעש חריג מהצנרת, למשל) ושאלות נוספות שתישאלו, יכולות לחסוך מכם הזמנה מיותרת של בעל מקצוע לא מתאים.

מה כדאי לעשות לפני שבעל המקצוע מגיע אליכם?

אם הזמנתם מאתר נזילות שקבע שמדובר בכשל איטום, שלחו את התמונות ואת הדו"ח שהופק עבורכם אל קבלן האיטום, על מנת שהצעת המחיר שהוא ייתן לכם תהיה מדויקת יותר, ותאפשר לכם להשוות מחירים עם קבלן איטום נוסף.
אם יש צורך באיטום של קירות חיצוניים בבית משותף, אל תתפשרו בעניין הבטיחות. ודאו בעצמכם (או דרשו מנציגות הבית המשותף לוודא) שמי שמבצע את התיקון בפועל מחזיק בהיתר עבודה בגובה, מחזיק בביטוחים הנדרשים ומשתמש בציוד סנפלינג וברתמות בטיחות. במקרה של קרות נזק גופני, חלילה, אתם לא רוצים להיקלע לתביעה נזיקית.

האם התיקון אמור לכלול אחריות על העבודה?

על תיקון איטום נקודתי של רטיבות סביב החלון, לא נהוג להעניק אחריות, שכן כמו כל עבודת איטום נקודתית אחרת, קשה מאוד להוכיח מה הגורם לכשל האיטום, אם קבלן האיטום לא ביצע את כלל העבודה מלכתחילה. כמו כן, קבלן האיטום לא יכול להתחייב שהרטיבות תחזור מסיבות אחרות.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
על תיקון ליקוי איטום בקירות חיצוניים בבית משותף, ייתכן שעדיין חלה האחריות המקורית שניתנה על-ידי הקבלן המבצע, ולכן כדאי לבדוק זאת תחילה. כאמור, זוהי הוצאה שאמורה להיות ממומנת על-ידי כלל הדיירים בבניין. לעומת זאת, רטיבות בתוך קירות פנימיים, היא לרוב באחריותכם (אלא אם טרם חלפה התקופה המחייבת את הקבלן המבצע על פי חוק לשאת באחריות).
שימו לב, שעל ביצוע תיקון באיטום של קירות חיצוניים האחריות שנהוג לתת בתחום היא בין שנתיים ל-3 שנים, אך רק כשמדובר בעבודת איטום שהיקף העבודה שלה משמעותי. על איטום נקודתי (סגירת סדק שנפער בקיר, למשל) לא ניתנת אחריות מהסיבה שלא הגיוני לדרוש אחריות מקיפה, מקבלן איטום שביצע תיקון נקודתי. ייתכן שהרטיבות תחזור בשל כשלי איטום בהתקנה המקורית, שלעתים לוקח שנים להיפטר מהם ולהתחקות אחר מקור הכשל.

כמה אמור לעלות התיקון?

אם מדובר בתיקון של חלון אלומיניום פשוט, הרי שעלות איטום החלון מתחילה ב-400 שקל ומגיעה עד לסכום של 800 שקל, בהתאם למורכבות העבודה. סכום זה לא כולל תיקון של כיס החלון. כמו כן, אם מדובר ברטיבות בקירות חיצוניים סביב חלון הממוקם בגובה גבוהה במיוחד, הרי שיש צורך בשימוש בציוד סנפלינג, דבר שיכול לגרום למחיר העבודה לזנק בכ-40 אחוז.
עבור איטום של קיר חיצוני, נהוג לגבות סכום שבין 1,000 ל-2,000 שקל. סכום זה מתייחס לאיטום של כ-10 מ"ר משטח הקיר. גם במקרה זה, צורך בציוד סנפלינג יעלה משמעותית את מחיר העבודה.